Sanmar ve Robert Allan Ltd. 11 Ocak 2020 tarihinde Sanmar tarafından Robert Allan Ltd. tasarımına göre inşa edilen 200. römorkörün hizmete alınmasını kutladı. Bu kilometre taşına 25 yıldan biraz daha uzun bir sürede ulaşılması dikkat çekicidir ve uluslararası römorkör pazarında önde gelen bu iki işletmenin geliştirdiği yakın çalışma ilişkisinin gerçek bir kanıtıdır. Sanmar'ın dünya römorkör pazarında bu kadar öne çıkma başarısı, modern gemi inşasının en yüksek standartlarına olan sarsılmaz bağlılığını yansıtmakta ve dünyanın her yerinde mevcut olan en yüksek kalitede römorkörlerle sonuçlanmaktadır. Bu başarı aynı zamanda, bu zorlu sektörde dünya lideri bir tasarımcı olan Robert Allan Ltd. tarafından en yüksek kalitede iyi araştırılmış tasarımlar inşa ettikleri gerçeğini de yansıtmaktadır. Bu özel olayı kutlamak üzere Yeni Yılın başlarında iki kuruluş arasında özel bir tören düzenlenecektir.
200.römorkör, her iki şirketin de gelişmiş römorkör tasarımları için hedef direklerini hareket ettirmeye devam etme arzusunun bir yansımasıdır. Boğaçay XXXVIII, son derece başarılı RAmparts 2400-SX tasarımının yeni geliştirilen CAT Advanced Variable DriveTM (AVDTM) hidro-mekanik hibrid tahrik sistemini içeren en son evrimidir. Bu yazının yazıldığı sırada römorkör, Sanmar'ın İzmit Körfezi'ndeki römorkaj filosuna katılıyor.
Boğaçay XXXVIII, ünlü pop sanatçısı Andy Warhol'un "Çiçekler" baskısından esinlenilerek parlak yeşil bir gövde ve güvertede renkli çiçeklerle boyandı. Römorkörlerin çevresel etkilerinin azaltılmasına yönelik değişen eğilimi yansıtan bu kıyafet, genellikle can çekişen römorkör estetiği dünyasında büyük ilgi çekecektir!
Bu yeni römorkörün özellikleri aşağıdaki gibidir:
- Toplam uzunluk: 24.40 m
- Kiriş, kalıplanmış: 11.25 m
- Derinlik, kalıplanmış: 4.38 m
Gemi ABS tarafından notasyon ile sınıflandırılmıştır:
- ✠ A1, RÖMORKÖR, ✠ AMS, ✠ ABCU, UWILD, QR
- BP (70 ton)
Tank kapasiteleri şunlardır:
- Akaryakıt: 72,4 m3
- Tatlı su: 10,8 m3
- Fi-Fi köpük: 6,6 m3
CAT AVD TM sistemi, ana motorlar ile Z-sürücüler arasındaki şaft hatlarında bulunan bir çift girişli, sürekli değişken şanzımandan oluşur. AVD'ler, 1800 rpm'de 1765 kW gücündeki CAT 3512 ana motorlardan ve/veya 2100 rpm'de 1081 kW gücündeki tek bir CAT C32 yardımcı motor tarafından çalıştırılan iki adet 435 kW hidrolik motordan güç alabilir. Güç, 2,7 metre çapında sabit hatveli pervanelere sahip iki CAT MTA 627 FP Z-tahrik ünitesine iletilir.
CAT AVD TM sisteminin birincil avantajı, pervane hızını kayan bir debriyaj gibi 0 rpm'ye kadar modüle edebilen sürekli değişken şanzımandır. Ayrıca pervaneyi, motorun doğrudan tahrike bağlanması durumunda mümkün olandan daha hızlı döndürebilir, böylece motorların pervane talep eğrisi boyunca daha yüksek özgül akaryakıt tüketimiyle çalışmak yerine en yüksek verimlilik bölgesinde çalışmasına olanak tanıyarak önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlar. FP pervanesi 0 knot'ta duruma göre ayarlandığında, bu özellik CP ya da DEP sistemlerinde olduğu gibi serbest çalışma sırasında motordan tam güç alınmasını sağlar.
Caterpillar Denizcilik Ürün Tanımlama Mühendisi Nathan Kelly'nin sözleriyle: "Bu (AVD sistemi) pervane devrinin motor devrinden bağımsız olmasını sağlar, böylece optimum motor verimliliği elde edilerek yüzde on beş ila yirmi arasında yakıt tasarrufu sağlanabilir. Kısacası, değişken hızlı Dizel Elektrikli Tahrik (DEP) sisteminin tüm avantajlarını maliyet ve boyut açısından çok daha düşük bir oranda sunuyor."
Diğer avantajlar arasında gelişmiş tepki ve hızlanmanın yanı sıra ana motorların çalışma saatlerinin önemli ölçüde azalması nedeniyle daha düşük genel bakım maliyetleri de yer alıyor.
Bu sistemde motorların normalde bu güçteki bir römorkörde olması gerekenden daha küçük olması dikkat çekicidir (3512'ye karşı 3516 motor). Maksimum çekme gücü elde etmek için gereken ek güç, Fi-Fi pompasını da çalıştıran C32 motorundan gelmektedir. Dört çalışma modu için makine konfigürasyonu ve güç akışı senaryoları aşağıda gösterilmiştir:
Çekme donanımı şunlardan oluşmaktadır:
- DMT Tip TW-E 250KN elektrikli çift tamburlu palamar vinci, düşük hızda 0-9 metre/dakikada 250 kN ve yüksek hızda 0-28 metre/dakikada 80 kN çekme gücüne sahiptir.
- Data Hidrolik çekme kancası
- Data Hidrolik 5 tonluk
Gemi, altı kişilik bir mürettebat için Sanmar'ın her zamanki çok yüksek standartlarına göre donatıldı. Ana güvertede mutfak, yemekhane, iki zabit kamarası ve ortak bir tuvalet bulunmaktadır. Alt güvertede iki adet çift kişilik yataklı kamara, çamaşırhane, mutfak depoları ve ortak bir tuvalet alanı bulunmaktadır. Kaptan köşkü her yönden maksimum görüş ve pruva ile yan çamurluklara olağanüstü görüş sağlar. Makine dairesinde küçük, sese dayanıklı bir santral odası bulunmaktadır.
Denemelerde Boğaçay XXXVIII 70,35 ton çekme gücü ve 13,3 knot serbest seyir hızına ulaşmıştır.
Sanmar'ın Altınova tersanesinde düzenlenen hizmete alma törenine Türk denizcilik camiasının yanı sıra Ulaştırma Bakanı da dahil olmak üzere Türk siyasetçiler de katıldı.
Sanmar Başkan Yardımcısı Ali Gürün konuyla ilgili olarak şunları söyledi:
"İnovasyon, Çevreye Saygı, Kalite, Form, Fonksiyon, Estetik ve Sanat; hepsi bu yeni römorkörün vazgeçilmez parçaları ve Sanmar'ı çok iyi tanımlıyor. Bu teknenin filomuza katılmasından ve Türk limanlarındaki operasyonlarımızın kalite ve verimliliğini artırmasından gurur duyuyoruz."
Bu römorkörünün, gemi sahipleri geleneksel tahrik sistemlerine yüksek performans, gelişmiş yakıt verimliliği ve çevresel etkilerde azalma sağlayabilecek uygun alternatifler aramaya devam ettikçe, römorkör dünyasında büyük ilgi göreceği kesindir.
RAmparts 2400 tasarımları veya AVD sistemi hakkında daha fazla bilgi için lütfen www.sanmar.com.tr adresinden Sanmar ile veya ral.ca adresinden Robert Allan Ltd. ile iletişime geçin.