Orkney Adaları Konseyi'nin iki yeni römorköründen ilki olan Scapa'lı Odin, geçtiğimiz ay (Şubat) Türkiye'de Altınova'daki Sanmar Tersanesi'nde denize indirildi. Denize indirme planlandığı gibi gerçekleşti ve program şu anda bütçe dâhilinde devam ediyor.
Amaca uygun olarak inşa edilen römorkör, son montaj, ekipmanların devreye alınması ve deniz denemelerinin ardından Türkiye'den üç haftalık bir geçiş yapacak ve Mayıs ayının ikinci haftasının sonunda Orkney'deki Scapa Flow'daki yeni evine varacak.
İkinci römorkör - Thor of Scapa - programın ilerisinde ve kardeş gemisinden yaklaşık 2 ay sonra Orkney'e varacak.
OIC'nin Deniz Hizmetleri, Mühendislik ve Ulaştırma Başkanı Brian Archibald, Sanmar Tersanelerinde kaydedilen ilerlemeden çok memnun.
Kendisi şunları söyledi: "Program şu ana kadar son derece iyi gitti ve her iki römorkörün inşa kalitesi ve ilerlemesinden çok memnunuz. Modern ve römorkör inşası için özel olarak inşa edilmiş olan tersanede şu anda yılda yaklaşık 35 römorkör üretiliyor. Ben ve Orkney'den uzman ekip gemiyi denize indirmeden önce incelediğimizde, römorkör işindeki uzmanlığın, becerinin ve detaylara gösterilen özenin, şu anda yapım aşamasında olan en büyük ve en yetenekli römorkörler olan yeni römorkörlerimize tam olarak uygulandığını açıkça gördük. Tersaneyle olan çalışma ilişkimiz birinci sınıftı ve Orkney ile Türkiye arasındaki mesafeye rağmen bu proje, ilk sözleşmenin iyi olması, her iki tarafta da yetenekli ve bilgili kişilerin yer alması ve tersanenin alanında uzman olması halinde nelerin başarılabileceğinin güzel bir örneğidir.
Halk oylamasının ardından isimleri belirlenen 32 metrelik gemiler, şu anda Orkney Adaları Konseyi Deniz Hizmetleri tarafından işletilen üç römorkörden ikisinin yerini alacak. Vale of Scapa ismi yedekte tutulacak ve konseyin gelecekte üçüncü römorkörü de değiştirmeye karar vermesi halinde kullanılacak.
Römorkör tasarım ve inşa sözleşmesi, rekabetçi bir ihale sürecinin ardından Sanmar Tersaneleri tarafından imzalandı.
Sanmar Tersaneleri Ticari Direktörü Ruchan Civgin konuyla ilgili olarak şunları söyledi: "Orkney Adaları Konseyi'ne bu prestijli projeyi gerçekleştirme konusunda Sanmar'a duydukları güven ve ayrıca gelecekte Scapa Flow ve Scapa Pier operasyonları için mümkün olan en iyi römorkaj çözümünü sunmak üzere Brian ve ekibiyle yorulmadan çalışma fırsatı verdikleri için teşekkür ediyoruz." Brian sözlerine şöyle devam etti: "Römorkörleri nihai olarak kullanacak olan Scapa'daki mürettebat da dâhil olmak üzere OIC ekibi gibi mükemmel profesyonellerle birlikte çalışmak ve onların operasyonel ihtiyaçlarını gelecek yıllarda Orkney Adaları'nda dünya standartlarında römorkaj sağlayacak bir tasarım çözümüne dönüştürmek için bize bu kadar kolay rehberlik eden ve yardımcı olan bu ekiple birlikte çalışmak mutlak bir zevkti."
İnşaat, Sanmar'ın İstanbul'un yaklaşık bir saat güneyindeki Altınova'da bulunan yeni uzman römorkör inşa tesisinde devam ediyor.
İki adet 70-80 tonluk bollard pull römorkör, standart bir Raster 3200 römorköre dayanan ancak Scapa Flow ve Scapa Pier operasyonuna uyacak bazı özel değişikliklerle 3200SX azimut römorkör için tam tanker refakat kabiliyetine ve kanıtlanmış bir tasarıma göre inşa ediliyor.
Sanmar, son kırk yıldır uluslararası denizlerde faaliyet gösteren 200'den fazla römorkör ile kaliteli üretim konusunda kanıtlanmış bir geçmişe sahiptir.