Sanmar, Finlandiya merkezli operatör Alfons Håkans için özel olarak tasarlanan ve kuzey Baltık Denizi'nin sert ve genellikle donmuş sularında tüm yıl boyunca çalışacak iki benzersiz yüksek performanslı buz kırıcı römorkörden ikincisini tamamladı.
Sanmar'ın Türkiye'deki son teknoloji ürünü Altınova Tersanesi'nde yapım aşamasındayken TundRA ll olarak bilinen römorköre yeni sahibi tarafından Helios adı verildi. Şimdi Türkiye'den ayrıldı ve Kuzey Avrupa'daki yeni evine doğru yola çıktı.
Kanadalı deniz mimarları Robert Allan Ltd'nin TundRA 3200 tasarımını temel alan Helios, her biri Kongsberg US 255 CP Z-drive'ı tahrik eden iki adet Caterpillar 3516C ana makine ile güçlendirilmiştir ve 65 tonun üzerinde bir bollard pull sağlamaktadır. Geminin elektrik ihtiyacı her biri 118kW'lık iki Caterpillar C7.1 jeneratör seti tarafından karşılanıyor.
Bu yılın başlarında Alfons Håkans'a teslim edilen ikiz kardeşi Selene gibi, sağlam ve çok yönlü Helios da refakat, gemiye yardım, buz kırma ve buz yönetimi, açık denizde yedekleme, yangınla mücadele, 20 metrelik konteynerler de dâhil olmak üzere güvertede küçük kargo transferi, kurtarmaya yardım ve petrol sızıntısı kurtarma gibi çok sayıda ve çeşitli görevleri yerine getirebiliyor.
Kardeşi gibi 31.5m x 12m x 5.6m boyutlarındaki Helios da iyi bir deniz tutuşu ve açık denizde nispeten yüksek serbest sürüş hızını önemli bir refakat/kılavuz performansıyla birleştiren ve aynı zamanda etkili bir buz kırma kabiliyetine sahip olan benzersiz ve dengeli bir tasarıma sahiptir. Tüm bu hedeflere verimli bir şekilde ulaşmak tasarım açısından büyük bir zorluktu ve gövde formunun dikkatli bir şekilde araştırılması ve analiz edilmesiyle başarıldı.
Tamamlanan gemi, geliştirme, yapım ve deneme sürecinin her aşamasında tasarımcı, yapımcı ve işletmeci arasındaki yakın işbirliğinin bir sonucudur.
Tekne, buz kırma operasyonları sırasında güvenliği sağlamak ve yapısal hasar ve kabuk plakası deformasyonu olasılığını ortadan kaldırmak için öngörülen buz sınıfı 1A gerekliliklerinin önemli ölçüde üzerinde bir mukavemetle buz kırma için tasarlanmıştır. Yanaşma ve ayrılmada gemi yardımı için römorkör, iki yönlü, baş ve kıç itme ve çekme için gerekli tüm ekipman ve donanımla donatılmıştır.
Selene ve Helios'un inşası için yapılan sözleşme, zorlu bir uluslararası ihale sürecinin ardından kazanıldı ve Sanmar'ın özel yapım ağır buz kırıcı römorkörlere yönelik ilk girişimi oldu. O zamandan beri standart portföyüne Buz Sınıfı römorkörleri de ekledi.
Sanmar Başkanı Cem Seven şunları söyledi: "Bu projenin zamanında ve bütçesine uygun olarak tamamlandığını görmekten büyük mutluluk duyuyorum. Bu sözleşme bizim için her zamankinden daha da önemliydi, çünkü sadece müşterilerimize sunabileceğimiz teknolojik olarak gelişmiş römorkörlerin zaten etkileyici olan yelpazesini başarılı bir şekilde genişletmekle kalmadık, aynı zamanda 40 yılı aşkın süredir geliştirdiğimiz becerilerimizin ve işçilik kalitemizin, belirli operasyonel ihtiyaçlar için çığır açan karmaşık özel tasarımlar inşa etme zorluğunun üstesinden gelebileceğini tüm dünyaya gösterdik."