Dünyanın ilk Gelişmiş Değişken Tahrikli (AVDTM) römorkörü olan ve denizcilik segmentinde hidro-mekanik hibrit tahrikin benzersiz bir uygulaması olan Boğaçay XXXVIII, İzmit Körfezi'nde geniş bir müşteri yelpazesine römorkaj hizmeti vermeye devam ediyor. Sanmar'ın Tuzla Tersanesi'nde [11.01.2020] tarihinde gerçekleştirilen hayırlı hizmete giriş töreninin ardından [25.02.2020] tarihinde Sanmar tarafından işletilen filoya katılmasından bu yana, İzmit Körfezi filosundaki dizel mekanik kardeşleriyle birlikte takdire şayan bir performans sergiledi.
Devreye alma töreni sırasında Sanmar'ın Başkan Yardımcısı Ali Gürün şunları söyledi:
"İnovasyon, Çevreye Saygı, Kalite, Form, Fonksiyon, Estetik ve Sanat; hepsi bu yeni römorkörün temel parçaları ve Sanmar'ı çok iyi tanımlıyor. Bu teknenin filomuza katılmasından ve Türk limanlarındaki operasyonlarımızın kalite ve verimliliğini artırmasından gurur duyuyoruz."
CAT AVD TM sisteminin birincil avantajı, pervane hızını kayan bir debriyaj gibi 0 rpm'ye kadar modüle edebilen sürekli değişken şanzımandır. Ayrıca pervaneyi, motorun doğrudan tahrike bağlanması durumunda mümkün olandan daha hızlı döndürebilir, böylece motorların pervane talep eğrisi boyunca daha yüksek özgül akaryakıt tüketimiyle çalışmak yerine en yüksek verimlilik bölgesinde çalışmasına olanak tanıyarak önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlar. FP pervanesi 0 knot'ta bollard durumuna göre ayarlandığından, bu özellik CP veya DEP sistemlerinde olduğu gibi serbest çalışma sırasında motordan tam güç alınmasını sağlar.
Caterpillar Denizcilik Ürün Tanımlama Mühendisi Nathan Kelly'nin sözleriyle:
"Bu (AVD sistemi) pervane devrinin motor devrinden bağımsız olmasını sağlar, böylece optimum motor verimliliği elde edilerek yüzde on beş ila yirmi arasında yakıt tasarrufu sağlanabilir. Kısacası, değişken hızlı Dizel Elektrikli Tahrik (DEP) sisteminin tüm avantajlarını maliyet ve boyut açısından çok daha düşük bir oranda sunuyor."
Diğer avantajlar arasında gelişmiş tepki ve hızlanmanın yanı sıra ana motorların çalışma saatlerinin önemli ölçüde azalması nedeniyle daha düşük genel bakım maliyetleri de yer alıyor.
Bu sistemde motorların normalde bu güçteki bir römorkörde olması gerekenden daha küçük olması dikkat çekicidir (3512'ye karşı 3516 motor). Maksimum çekme gücü elde etmek için gereken ek güç, Fi-Fi pompasını da çalıştıran C32 motorundan gelmektedir. Diyagramda dört çalışma modu için makine konfigürasyonu ve güç akışı senaryoları gösterilmektedir.
Gemi, altı kişilik bir mürettebat için Sanmar'ın her zamanki çok yüksek standartlarına göre donatıldı. Ana güvertede mutfak, yemekhane, iki zabit kamarası ve ortak bir tuvalet bulunmaktadır. Alt güvertede iki adet çift kişilik yataklı kamara, çamaşırhane, mutfak depoları ve ortak bir tuvalet alanı bulunmaktadır. Kaptan köşkü, her yönden maksimum görüş ve pruva ile yan çamurluklara olağanüstü görüş sağlar. Makine dairesinde küçük, sese dayanıklı bir santral odası bulunmaktadır.
Denemelerde Boğaçay XXXVIII 70,35 ton çekme gücü ve 13,3 knot serbest seyir hızına ulaşmıştır.
Türünün ilk örneği olan bu gemi, aynı lokasyonda benzer işletme profillerini paylaşan dizel mekanik eşdeğerlerine kıyasla yakıt tüketiminde ve planlı bakım maliyetlerinde öngörülen azalmalarla ilgili OPEX tasarrufları hakkında değerli veriler sağlamaya devam edecek. Bu veriler Sanmar ve bu projedeki ortakları tarafından sadece bu teknolojinin pazarlanmasını teşvik etmek için değil, aynı zamanda bu teknolojinin zamanında daha geniş bir baba çekme aralığında ölçeklendirilmesine yardımcı olmak için kullanılacaktır. Bu arada, ilerleme hakkında düzenli basın bültenleri yayınlayacağız ve dünya çapındaki birçok değerli müşterimiz için AVD römorkörünün başka örneklerini oluşturmayı dört gözle bekliyoruz.